Använder du Googles tjänster på din webbplats och har fått ett meddelande att du måste vidta en åtgärd för att kunna fortsätta samla in data om besökarna på din webbplats? Det hela handlar om något som heter Google Consent Mode V2. Det är hårdare regler för hur webbplatser och appar kan samla in data från användare och en förutsättning för att följa GDPR.
Den europeiska lagen om digitala marknader (DMA) kommer att tillämpas och regleras från och med mars 2024, vilket tvingar digitala företag som Google att vidta åtgärder för att följa den. Därför har Google infört Google Consent Mode V2. Två viktiga lagar som styr detta område är ePrivacy-direktivet och GDPR. Dessa kräver att företag har en juridisk grund för att hantera användarnas personuppgifter, till exempel genom frivilligt samtycke.
Den nya Digital Markets Act (DMA), som träder i kraft i mars 2024, ställer ännu strängare krav på stora företag som Google. De måste ha giltigt samtycke från varje användare innan de behandlar deras data. För att följa den nya förordningen gör Google Google Consent Mode V2 obligatoriskt för annonsörer som riktar sig till användare inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), så att de vet om en användare har samtyckt till spårning av cookies online.
Vad händer om en webbplats inte implementerar Google Consent Mode v2?
Om du inte skickar samtyckesinformation via Google Consent Mode V2 från och med den 6 mars 2024 blockerar Google dig från att samla in nya användardata från EES i dina Google-målgrupper. Du kan inte lagra nya användardata i dina målgruppslistor i Google Analytics 4 eller dela den med Google Ads. Det kan ha en enorm inverkan på din möjlighet att konvertera nya kunder.
Googles algoritmer förlitar sig på rena och korrekta data för att effektivt rikta in sig på potentiella kunder. Om din webbplats inte har Google Consent Mode V2 aktiverat och du inte kan samla in användardata:
- Kommer du inte att kunna använda remarketing till nya webbplatsbesökare.
- Dina Google Ads-resultat kommer att bli sämre på grund av låg datakvalitet.
- Googles algoritm kommer inte att kunna förutsäga eller spåra dina konverteringar effektivt.
- Dina annonsutgifter blir mindre effektiva, vilket innebär högre utgifter med sämre resultat.
Övergången till en webb som prioriterar integritet
Användarnas integritet är en viktig fråga för både regeringar och privatpersoner just nu. Människor blir alltmer medvetna om riskerna med att dela känslig information online, vilket får regeringar att införa nya lagar och förordningar som tvingar teknikföretag som Google att uppdatera sina tjänster. Consent Mode v2 är Googles svar på Digital Markets Act, som är utformad för att skydda användardata.
Det är inte den enda förändringen du kan förvänta dig när vi övergår till en webb som sätter integriteten främst. Google har redan meddelat att tredjepartscookies kommer att fasas ut helt i slutet av 2024. 1 % av Google Chrome-användarna testar redan det här cookiefria tillvägagångssättet i januari 2024.
Digital Markets Act (DMA)
Digital Markets Act är anledningen bakom introduktionen av Consent Mode V2..
”Vissa stora onlineplattformar fungerar som ”gatekeepers” på digitala marknader. Rättsakten om digitala marknader syftar till att säkerställa att dessa plattformar beter sig på ett rättvist sätt på nätet.”
EU-kommisionen
Gatekeepers är företag som Google, Apple och Meta. De företagen måste samla in och skydda personuppgifter mer noggrant och aktivt söka efter användarnas samtycke för insamling, lagring och användning av data. Det är viktigt eftersom de behöver användarinnehåll för att dela data mellan sina kärntjänster (till exempel mellan Google Analytics och Google Ads).
Implementeringsalternativ för Consent Mode V2
Det finns två lägen att välja mellan: Basic Consent Mode V2 och Advanced Consent Mode V2. I allmänhet rekommenderar vi att du använder den avancerade implementeringen, eftersom det hjälper dig att återställa och behålla mer data.
Basic Consent Mode V2 implementation
Om en användare samtycker till cookies kommer din webbplats att samla in användardata som vanligt. Men om användaren avvisar samtycke till cookies kommer din webbplats inte att samla in några data från dem. Det säkerställer fullständig efterlevnad av DMA, men innebär att du inte kommer att dra nytta av de användarnas webbplatsbesök på något sätt.
Avancerat samtyckesläge V2
Advanced Consent Mode V2 ger dig lite mer kontroll över vad som händer när en användare inte samtycker till cookies. Med avancerat läge, även om en användare inte samtycker till datainsamling, kommer din webbplats att utlösa spårningstaggar innan användaren interagerar med din cookie-banner. När användaren accepterar eller avvisar cookie-spårning kommer alla taggar att uppdateras baserat på parametrarna ovan, i linje med användarens samtyckesval. Det innebär att Google kan samla in anonym, cookiefri information från din webbplats samtidigt som webbplatsen följer reglerna.
Google kan sedan använda den här informationen med ai för att modellera scenarier, så att du kan återställa en begränsad mängd data samtidigt som du följer användarnas sekretessbestämmelser.
Hur implementerar du Google Consent Mode v2 på din webbplats
Att implementera Google Consent Mode v2 på din webbplats kräver några steg:
Använd en av Googles certifierade CMP-partners för smidig integration. Dessa partners är verifierade av Google för att fungera sömlöst med Consent Mode v2. Du hittar en lista över certifierade partners här:
https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners
Välj en CMP-partner:
Konfigurera bannern för samtycke
Se till att din cookie-banner uppfyller följande krav:
- Den måste vara tydlig och lätt att förstå för användarna.
- Den måste ge användarna möjlighet att välja sina samtyckesinställningar för annonsering och analys.
- Den måste respektera användarnas val och inte använda data utan deras samtycke.
Implementera Consent Mode v2:
Det finns två sätt att implementera Consent Mode v2:
- Använd en certifierad CMP-lösning – De flesta CMP-partners erbjuder en enkel implementering av Consent Mode v2. Följ instruktionerna från din CMP-leverantör för att integrera deras lösning med Google Consent Mode.
- Implementera via Google Tag Manager – Du kan implementera Consent Mode v2 manuellt via Google Tag Manager. Google har detaljerad dokumentation om hur du gör detta på sin webbplats för Google Consent Mode V2. Det här kräver att du har extra kunskap om t.ex. Google Tag Manager och kodning.
Testa och verifiera implementeringen:
När du har implementerat Consent Mode v2 är det viktigt att testa och verifiera att den fungerar korrekt. Du kan använda Googles Tag Assistant för att testa din implementering: https://tagassistant.google.com/
Uppdatera din cookiepolicy och integritetspolicy:
Se till att din cookiepolicy och integritetspolicy är uppdaterad och korrekt informerar användarna om hur du samlar in och använder deras data.
Google Consent Mode V2 för WordPress
Implementering av Google Consent Mode v2 kan vara svårt för den vanliga användaren. Om du använder WordPress finns det en rad tillägg som kan hjälpa dig att implementera Google Consent Mode V2 på ett lite enklare sätt, även om det kräver en hel del inställningar även för tillägget.
Några exempel på tillägg är:
Sammanfattning
Google Consent Mode V2 är viktigt för att efterleva dataskyddslagar som GDPR. Det betyder att användarna måste ge sitt samtycke innan webbplatsen kan samla in deras personuppgifter genom cookies eller liknande teknologier. Genom att integrera en tydlig och användarvänlig Cookie Consent på din webbplats, kommunicerar du öppet och transparent hur webbplatsen/appen använder cookies och ger användarna möjlighet att acceptera eller avvisa dem. För att kunna använda Google-tjänster som Google Analytics och Google Ads behöver du använda Google Consent Mode V2 på din webbplats
Vill du lära dig mer om Googles tjänster?
Vi har kurser, både i klassrum och på distans för dig som vill
komma igång och använda Googles populära tjänster
på din webbplats på bästa sätt
Webbplatsanalys med Google Analytics
Annonsera med Google Ads
Taggstyrning med Google Tag Manager (endast distanskurs)