En vanlig fråga som nya WordPress-användare har är ”vad är skillnaden mellan kategorier och etiketter?” Kategorier har man kanske en aning om vad det kan vara, men etiketter? Lägg sedan till WordPress-begreppet ”taxonomi” och det kan snabbt bli förvirrande. Men det är faktiskt enklare än det låter. Läs vidare så kommer du få koll på det här. Det är egentligen inte så komplicerat.
Kategorier och etiketter är taxonomier
I WordPress används taxonomier för att organisera inlägg. Det finns olika typer av taxonomier. De två mest kända taxonomierna är kategorier och etiketter. Båda är aktiverade som standard när du installerar WordPress. Så när du skapar ett inlägg kan du välja vilka kategorier och etiketter som ska tilldelas.
För närvarande använder WordPress tre taxonomier som standard:
- Kategorier – hierarkisk taxonomi
- Taggar – icke-hierarkisk taxonomi
- Inläggsformat – icke-hierarkisk taxonomi
Utöver dessa standardtaxonomier kan en WordPress-webbplats också stödja vissa anpassade taxonomier som tillhandahålls av olika tillägg. Till exempel kan ett e-handelstillägg lägga till anpassade taxonomier som ”Produkttyp”, ”Prisklass”, ”Varumärke” eller något annat attribut. Och för var och en av dessa taxonomier kan du lägga till valfritt antal termer.

Kategorier
Alla inlägg i WordPress måste ha minst en kategori. Jag rekommenderar att du har minst två på varje inlägg och det är inget fel om det är 3–4 heller. Säg att du har ett inlägg om hur man planterar äppelträd. Då skulle lämpliga kategorier kunna vara Trädgård, Fruktträd och Äppelträd.
Lägg märke till ovan att kategorier är hierarkiska medan etiketter inte är det. Det innebär att kategorier kan ha underkategorier, så här:
- Fruktträd
- Buskar
- Häckar
- Äppelträd
- Päronträd
- Plommonträd
- Alice
- Golden Delicious
- Aroma
- Gravensteiner

Kategorier kan ha så många underkategorier som behövs. Etiketter å andra sidan är icke-hierarkiska. Det finns inga underordnade etiketter. Det är en ”platt” taxonomi. Dessutom kan anpassade taxonomier vara antingen hierarkiska eller icke-hierarkiska, beroende på hur de är konfigurerade.
Vissa teman har också egna anpassade taxonomier, även om de inte borde ha det. Enligt WordPress bästa praxis är det tillägg som ska lägga till anpassade taxonomier
Taxonomier gör det möjligt för dina besökare att enkelt sortera igenom dina inlägg och hitta relaterat och liknande innehåll.
Etiketter
Det kan vara bra att veta etiketter heter”tags” på engelska. I vissa versioner av WordPress är det direktöversatt till taggar istället för etiketter. Så om du någonstans läser om taggar i WordPress vet du att det är samma sak som etiketter.
Etiketter är mer på detaljnivå och beskriver oftare hur saker är, än vad de är. Som vi såg tidigare i exemplet om äppelträd skulle bra kategorier kunna vara Trädgård, Fruktträd och Äppelträd. Etiketter beskriver mer hur saker är eller detaljer ur texten som skulle kunna vara sökbara t.ex. plantera, röda äpplen, trädjord, planteringstid.
Och om man säger att ett inlägg ska ha 2-4 kategorier, kan etiketterna fler, kanske 5-20 st.
Skillnaden mellan kategorier och etiketter
Som vi redan lärt oss är både kategorier och etiketter typer av taxonomier. Den enda tekniska skillnaden är att kategorier är hierarkiska, medan etiketter inte är det. Med kategorier kan du skapa underkategorier (eller underordnade kategorier). Med etiketter kan du inte göra det. Etiketter har alltid en ”platt” struktur.
Kategorier används för att organisera inlägg i grupper. Etiketter används för att märka upp specifika inläggsegenskaper. Det kanske låter lite abstrakt? Vi gör en jämförelse så det blir lättare att förstå.
Kategorisera en klädaffär
Säg att vi bygger om en klädaffär. Vi börjar med att sortera kläderna i två grupper. Det som ska vara hängas in på olika avdelningar och det som ska säljas ut på rean. När vi bestämt vilka kläder som inte ska gå på read, delar vi in kläderna i herrkläder och damkläder. Det blir våra huvudkategorier.
Efter det sorterar vi kläderna efter avdelning. Det kan vara skjortor, klänningar , jackor eller underkläder . De avdelningarna representerar det som vi kallar för underkategorier i WordPress.
Kategorier grupperar helt enkelt liknande typer av inlägg tillsammans för att göra det lättare för våra besökare att hitta de ämnen som intresserar dom mest.
Om vi går tillbaka till vår klädaffär så har vi hängt in alla kläder på rätt avdelning. Men vi vill sortera kläderna ytterligare. Vi delar upp skjortorna i långärmade och kortärmade, byxor i jeans och chinos, jackor i vår och sommar o.s.v. Vi kanske också hänger upp kläderna sorterat efter färger? Den sorteringen kan vi jämföra med etiketter i WordPress.
Och det fina med etiketter är att vi kan lägga etiketter i olika kategorier. Det kan finnas ”långärmat” både för skjortor och tröjor, eller sommar för både jackor och byxor eller rött i alla kategorier.

Om vi tittar på exemplet med fruktträd så kan det finnas ”frukter” i alla kategorier, både i äppelträdskategorin och päronträdskategorin. När en besökare kommer till din webbplats kan de klicka på ”frukt”-etiketten och få se alla inlägg om frukter i trädgården.
Hur du använder kategorier och etiketter på din webbplats beror lite på innehållet. Alla inlägg måste ha kategorier, medan etiketter är mer frivilligt. Jag brukar säga att ju fler inlägg du har på webbplatsen, desto mer nytta har du av etiketter.
Sammanfattning kategorier och taggar
- Vi använder taxonomier för att organisera inlägg. WordPress tillhandahåller två standardtaxonomier: Kategorier och Taggar. Det är också möjligt att skapa anpassade taxonomier.
- Kategorier använder du för att organisera inlägg i grupper. Kategorier kan ha en hierarkisk struktur.
- Taggar betecknar alla specifika inläggsegenskaper. Taggar är en icke-hierarkisk, platt organisationsstruktur.
Vill du lära dig mer om WordPress?
Vi har både klassrumskurser, online- och distanskurser
>> Grundkurs WordPress (klassrumskurs)
>> Fortsättningskurs WordPress (klassrumskurs)
>> Webbutik med WooCommerce (klassrumskurs)
>> Grundkurs WordPress (distanskurs)
>> Fortsättningskurs WordPress (distanskurs)
>> Webbutik med WordPress och WooCommerce (distanskurs)