Facebook uppdaterar ständigt sin design och vilka storlekar man ska använda för bilder. Det bästa är att alltid ladda upp bilder i högsta möjliga kvalitet. På så sätt framtidssäkrar du bildvisningen i takt med att skärmupplösningarna blir bättre. Om du undrar vilka bildstorlekar du ska använda på Facebook är det här ett inlägg för dig.
Facebook profilbild (170 x 170 px)
Nyckeln här är att ladda upp en kvadratisk bild som är minst 170 x 170 px.
Din Facebook-profilbild kommer att visas med 170 x 170 px på en dator.
I din mobiltelefon visas bilderna i 128 x 128 px.
Facebook omslagsbild (851 x 315 px)
Omslagsbilden kommer att visas i 820 x 312 px på datorer och 640 x 360 px på mobiltelefoner. Den absolut minsta storleken du ska ladda upp är 400 x 150 px, men som vanligt gäller regeln: ju större – desto bättre. Försök dock att hålla ner filstorleken under 100 kb.
Ladda upp JPG- eller PNG-filer. Använd de rekommenderade pixelstorlekarna för snabbaste laddningstid. Profilbilder och omslagsbilder med logotyper eller text blir allra bäst när de laddas upp i PNG-formatet.
Facebook tidslinje- och inläggsbild
Rekommenderad bildstorlek som du ska ladda upp är 1200 x 630 px. Minsta storlek är 600 x 315 px. Facebook ändrar automatiskt storlek och formaterar dina bilder när de laddas upp för att tidslinjen ska vara 500 px bred och passa bildförhållandet 1.91: 1.
Många har också kommit fram till att visningen på mobiltelefoner blir snyggare om man laddar upp kvadratiska bilder till inläggen. I så fall ska du ladda upp 1200 x 1200 px. Samma storlek gäller om du laddar upp 2-10 bilder till Facebooks bildkarusell, alltså i formatet 1:1.
Facebook event omslagsbild (1200 x 628 px)
Den här bilden ska ha formatet 2:1. Tänk på att storleken på en event omslagsbild inte kan redigeras efter att den har lagts till en händelse.
Facebook panorama eller 360-bilder
Facebook anger att det ska vara 30 000 px i vilken dimension som helst och mindre än 135 000 000 px i total storlek. Bildförhållande 2:1.
Facebook känner automatiskt igen och bearbetar dessa bilder baserat på ”kameraspecifika metadata som finns i bilder tagna med 360-kameror. Den här typen av bilder kan bli ganska stora. Facebook rekommenderar att du använder JPEG för 360 foton och ser till att filerna inte är större än 30 MB. Men det kan vara svårt att komma ner till de små storlekarna.
Facebook Stories (1080 x 1920 px)
Facebook Stories tar upp hela skärmen på telefoner med bildförhållande 9:16.
Välj inte bilder med mindre bredd än 500 px.
För Stories med text är det bra att lämna 250 px i övre och nedre delen fria från text. På så sätt undviker du att en ”Call-to-action” täcks över av ditt varumärkes profilfoto eller knappar.
Bildstorlekar på Facebook annonser
Storlekar för Facebook-flödesannonser: Minst 1080 x 1080 px. Minsta storlek 600 x 600 px. Förhållande 1,91:1 till 1:1. Maximal filstorlek på 30 MB.
Storlekar för Facebooks högerkolumnannonser: Minst 1080 x 1080 px. Minsta storlek 254 x 133 px. Förhållande 1:1. (Kom ihåg: Det här är ett annonsformat endast för datorer.)
Facebook-bildstorlekar för snabbartiklar: Minst 1080 x 1080 px. Förhållande 1,91:1 till 1:1.
Maximal filstorlek på 30 MB.
Bildstorlekar för Facebook Marketplace-annonser: Minst 1080 x 1080 px. Förhållande 1:1.
Maximal filstorlek på 30 MB.
Bildstorlekar för Facebook-sökning: Minst 1080 x 1080 px. Minsta storlek 600 x 600 px. Förhållande 1,91:1 till 1:1.
Maximal filstorlek på 30 MB.
Facebook-bildstorlekar för Sponsrade meddelanden: Minst 1080 x 1080 px. Förhållande 1,91:1 till 1:1. Maximal filstorlek på 30 MB.
Storlekar för Messenger-inkorgsannonser: Minst 1080 x 1080 px. Förhållande 1:1. Minsta storlek 254 x 133 px. Maximal filstorlek på 30 MB.
Storlekar för Messenger Stories-annonser: Minst 1080 x 1080 px. Förhållande 9:16.
Minsta bredd på 500 px.
Vill du lära dig mer om sociala medier?
Vi har både klassrumskurser och distanskurser
>> Sociala medier & strategier distanskurs | >> Social Media Manager distanskurs
>> Facebook för företag klassrumskurs | >> Sociala Medier-paketet