Typografi är, om inte den viktigaste delen åtminstone, en av de viktigaste delarna inom grafisk design. Storlek, färg, radavstånd, teckenmellanrum – alla dessa element bildar en layout. Men innan man ens kan börja arbeta med detaljerna så gäller det att hitta och kombinera teckensnitt som passar bra ihop med varandra. Hur du väljer att kombinera teckensnitt i layouter, webbplatser och logotyper är oerhört viktigt eftersom det är det första steget i att ge en design liv.
De flesta layouter ser bäst ut när minst två teckensnitt används för att visa texten. Alla typer av layout som tidningar, böcker, flygblad, webbplatser och allt annat som består av text har nytta av att man kombinerar teckensnitt på ett genomtänkt sätt.
En bra grundstrategi när man ska kombinera teckensnitt är att använda ett teckensnitt för brödtext och ett annat för rubriker. För underrubriker eller citat kan du använda stilvarianter av teckensnitten, t.ex. fet eller kursiv stil.
Rubriker med sans-seriffer och brödtext med seriffer
Det här är det vanligaste sättet att para ihop teckensnitt för att få text att se professionell ut. Varför fungerar det här sättet att para teckensnitts så bra?
För det första har parningen hög kontrast, vilket skapar intresse och stimulerar ögat. För det andra känns denna parning både klassisk och modern, vilket gör den lämplig för alla typer av layouter. Dessutom är teckensnitt med seriffer lättare att läsa på papper, samtidigt som teckensnitt utan seriffer känns modernare och mer sofistikerade. Kombinationen är både funktionell och elegant.
Alla seriffteckensnitt passar inte ihop med alla sans-serifer. Börja med att välja ett rubrikteckensnitt du verkligen tycker om och sen försöker du hitta ett teckensnitt för brödtexten som passar bra till rubriken samtidigt som det är behagligt för ögat att läsa.
En av de populäraste kombinationerna är Myriad Pro för rubriker och Minion Pro för brödtexten. Det är en så vanlig och populär kombination att man ser den överallt.
En annan kombination är rubriker med Bebas Neue och brödtext i Caslon. Vill man addera ett tredje teckensnitt kan man sätta rubriker i Adobe Caslon Pro Italic.
Kombinera teckensnitt med rubrik och brödtext från samma familj
De flesta teckensnitt tillhör en familj – en grupp teckensnitt som varierar i vikt (t.ex. fet stil, kursiv) men som delar samma basdesign. En familj kan också innehålla mer stiliserade variationer som kondenserad och expanderad. Vissa teckensnittsfamiljer innehåller så få som tre teckensnittsvarianter, medan andra kan omfatta dussintals.
Att para ihop två teckensnitt från samma familj är ett snabbt sätt att skapa en design som känns sammanhållen och elegant. Fördelen med metoden är att man drar fördel av de delade likheterna mellan teckensnittsvarianterna, snarare än kontrasten. För layouter som kräver en mer traditionell, formell eller konservativ stil är det här ett perfekt sätt att kombinera teckensnitt.
Många kanske tänker att det är tråkigt att använda teckensnitt från samma familj? Med teckensnitt som har massor av olika stilar kan du skapa massor av variation för att få en livfull design. Kombinationen Roboto Slab till rubriken och Roboto som brödtext fungerar väldigt bra. De teckensnitten har mycket olika vikter men samma rundade geometriska form.
Rubrik och brödtext med samma känsla är ett bra sätt att kombinera teckensnitt
Alla teckensnitt har en personlighet och den ger även designen man använder den i en personlighet. En rundad sans-serif känns mjuk och inbjudande, en traditionell seriff mer konservativ.
För en mer gammaldags och värdig stil kan teckensnitt som Bembo och Garamond med fördel användas. De fungerar väl tillsammans med humanistiska sans-serifer som Frutiger och Gill Sans, eftersom de också har en mer gammaldags och allvarlig känsla.
Garamond som rubrik och underrubriker fungerar väldigt bra ihop med Gill Sans i brödtexten.
En liten mer modernare variant av teckensnitt är de som kallas för transisitonsantikva. Exempel på såna är Baskerville, Bookman, Georgia och Times New Roman De är mer lämpliga att para ihop med geometriska eller rundade sans-serifer som Futura och Avenir.
Moderna seriffer, som Didot och Bodoni, har en klassisk elegans men känns roligare och mer moderna än många andra, mer gammaldags seriffer. De passar bra ihop med mer geometriska sans serifs som t.ex. Open Sans. I exemplet ser vi kombinationen Bodoni och Open Sans.
Kombinera teckensnitt med displayrubriker och brödtext med seriffer
Du behöver inte alltid förlita blåsa upp din rubrik för att göra en stor påverkan. En del teckensnitt, som ofta kallas för Display eller Visningsteckensnitt är särskilt utformade för att få text att stå ut. De här kraftigt stiliserade och/eller tjocka teckensnitt passar väldigt bra ihop med en brödtext med ett humanist- eller transistionsteckensnitt, oavsett om det är en seriff eller sans-seriff.
Till en tidning eller affisch kommer den här kombinationen fungera extremt bra. Utan att använda några ovanliga teckensnitt utan två som följer med både Windows och Mac, t.ex. Impact och Times New Roman, kan vi se hur väl de fungerar ihop.
Rundade rubriker och gammaldags brödtext
Rundade teckensnitt har en mer modern och ungdomlig känsla. Att para ihop en rundad sans serif-rubrik, som Montserrat Alternatives med en mer traditionell serif brödtext som Garamond tydliggör kontrasten mellan sans-serif och seriff ytterligare.
Hur får man tag i teckensnitt?
När man installerar Windows eller MacOS på en dator följer det med ett antal teckensnitt. Det brukar följa med fler teckensnitt med MacOS än med Windows och de teckensnitten hittar man i datorns mapp som heter Fonts. När man installerar en del program som t.ex. Office-programmen följer det med ännu fler teckensnitt som också installeras till mappen Fonts. När teckensnitt sparas i mappen fonts har alla program på datorn tillgång till dom teckensnittet. Den som använder Adobes program med Creative Cloud får en del teckensnitt installerade med programmen, som också hamnar i mappen Fonts.
Man kan så klart köpa teckensnitt online. Det finns massor av webbshoppar som säljer professionellt utformade teckensnitt, t.ex. Linotype, Fonts.com, MyFonts och FontShop. Den som har en snäv budget kan hitta teckensnitt man kan ladda ner gratis teckensnitt gratis (1001 Free fonts eller DaFont). En del är riktigt snygga men andra håller inte högsta kvalitet. Det saknas exempelvis å,ä,ö i en del gratis teckensnitt.
Den som prenumererar på Creative Cloud har också tillgång till ca tusen teckensnitt, Adobe Fonts, som de kan aktivera och använda med de flesta program som finns på datorn. Men om man avslutar prenumerationen förlorar man tillgången till de teckensnitten.
På Google Fonts hittar du också ett tusental teckensnitt som du fritt kan använda. Ursprungligen var de tänkta att enbart användas på webbsidor. Men numera kan man ladda ner dom och installera på den egna datorn om man skulle vilja använda ett Google-teckensnitt i t.ex. Word eller InDesign/Photoshop.
Vill du veta mer om hur du arbetar med text rekommenderar jag någon av våra InDesignkurser
Vill du lära dig mer om InDesign?
Vi har både klassrumskurser och distanskurser
>> InDesign Grundkurs klassrumskurs | >>InDesign Fortsättningskurs klassrumskurs
>> InDesign Grundkurs distanskurs | >>InDesign Fortsättningskurs distanskurs
>> Tillgängliga pdf:er med InDesign klassrumskurs | >> Tillgängliga pdf:er med InDesign klassrumskurs