1 juli 2023 kommer Google att ersätta den nuvarande versionen av Google Analytics (Google Analytics 3 or Universal Analytics) med Google Analytics 4 (GA4). Det här är ett försök av Google att utveckla nya mätstandarder samtidigt som man bevarar användarnas integritet. Du kan redan nu implementera Google Analytics 4 och köra det parallellt med Universal Analytics. Så du har gott om tid att lära dig gränssnittet och det nya sättet att arbeta. Vi ska titta på de viktigaste fördelarna med Google Analytics 4 och hur det kan stödja ditt företag.
Händelserelaterat och plattformsoberoende i Google Analytics 4
Universal Analytics är huvudsakligen utvecklat för att mäta besök från datorer med hjälp av cookies. GA4 kommer inte enbart att förlita sig på cookies och kan mäta och spåra händelser på flera webbplatser och plattformar (t.ex. skrivbord, mobil, appar).
Datadriven attribution
Den datadrivna attributionsfunktionen gör det möjligt för GA4-användare att mäta både konverterings- och icke-konverteringsaktiviteter, vilket ger omfattande information om hur alla marknadsföringsaktiviteter påverkar kundresan.
Förbättrad integration med Googles produkter
När du har integrerat GA4 med andra Google-produkter (t.ex. Google Ads osv.) ger det förbättrade Analytics-insikter och gör det enklare att optimera dina kampanjer.
Sekretess och säkerhet
GA4 kommer att erbjuda ökat integritetsskydd genom omfattande datainsamlingskontroller. Till skillnad från Universal Analytics lagrar GA4 inte IP-adresser.
Vad betyder det här för rapporterna?
Antal sessioner
Logiken för hur sessioner räknas skiljer sig åt mellan de två versionerna. Det kommer troligen att leda till ett lägre totalt antal sessioner i GA4 och påverka rapporteringen från år till år.
Antal konverteringar
Antalet konvertering kommer sannolikt att vara högre med den nya Google Analytics-plattformen eftersom logiken för konverteringar har förändrats.
Avvisningsfrekvens
Mätvärdet för avvisningsfrekvens finns inte i GA4. Denna KPI måste ersättas med ett annat mått, till exempel engagemangsgrad. Du måste bestämma hur de nya engagemangsmåtten ska användas.
Google Ads
Om du behöver konfigurera ett nytt Google Analytics-konto finns det ett par steg du behöver göra för att samla in och spåra data korrekt.
Länkade konton
Länka alla befintliga Google Ads-konton till den nya GA4-egendomen.
Import av konverteringar
Importera nya webbkonverteringshändelser inom GA4 till befintliga Google Ads-konton. Utnyttja nya konverteringsåtgärder för automatiska budgivningsstrategier, dataanalys och framtida optimeringsinsatser.
Import av målgruppslista
När du länkar det nya kontot importerar du målgruppslistor definierade i GA4-kontot till Google Ads för att stödja remarketing och målgruppsskapande.
Vad är nytt i Google Analytics 4?
Spårning
Universal Analytics använder träffbaserad spårning, som spårar träffar till följande typer: Sidträffar, händelseträffar, e-handelsträffar och sociala medieträffar. GA4 använder händelsebaserad spårning, vilket innebär att man sparar varje användarinteraktion på webbplatsensom en händelse.
Konverteringar är de nya målen i Google Analytics 4
I Universal Analytics används mål som ett centralt mätvärde. GA4-användare kan istället märka specifika händelser som konverteringar.
Händelser
Till skillnad från Universal Analytics har GA4 inte händelsevärden som kategorier, åtgärder, etiketter eller värden. I stället kommer det att finnas fyra kategorier av händelser: Automatiskt insamlade, Förbättrade mätningar, Rekommenderade händelser och Anpassade händelser.
Byta till Google Analytics 4
Eftersom Google bestämt att avbryta Universal Analytics den 1 juli 2023 bör du aktivera GA4 så snart som möjligt för att säkerställa att data från år till år blir tillgängliga när Universal Analytics-data inte längre är tillgängliga.
Du kan ställa in dubbel spårning i både Universal Analytics och GA4 för att ge tid att säkerställa kontinuitet i datan samtidigt som du får tid att lära dig GA4.
Enligt Google kommer historisk Universal Analytics-data att vara tillgänglig i minst sex månader. Men att byta till GA4 så tidigt som möjligt kommer att eliminera behovet att genomföra datakörningar och manuella jämförelser under den perioden.