Du kanske har stött på uttrycket Google Tag Manager när du sökt efter svar på frågor du haft om hur man använder Google Analytics? Är det något man måste använda för att spåra vad besökare gör på hemsidan och i appar? Kan man använda Tag Manager istället för Google Analytics? Varför ska man överhuvudtaget använda Google Tag Manager? Visste du förresten att det heter Google Taggstyrning på svenska? Det är en del som är oklart och här ska vi försöka reda ut några av frågorna.
Det här är Google Tag Manager (GTM)?
Google Taggstyrning är ett kostnadsfritt tagghanteringssystem som låter dig hantera och marknadsföringstaggar (kodavsnitt eller spårningspixlar) på din webbplats (eller mobilapp) utan att behöva ändra koden.
När du ska använda Google Analytics måste man installera en spårningskod på webbplatsen/appen så att Analytics kan hämta in data därifrån. Du kanske också annonserar på Facebook, Google Ads och Microsoft Advertising? Då måste det installeras spårningskod även från de tjänsterna på webbplatsen. Det kan bli mycket kod som du kanske inte ens själv har möjlighet att installera utan du måste varje gång be en utvecklare om hjälp.
När du använder Google Taggstyrning som det heter på svenska, installerar man spårningskoden på webbplatsen en gång. Efter det kan du själv hantera alla andra spårningskoder inne i Google Taggstyrning. Allt på ett enda ställe.
Är Google Tag Manager lätt att använda?
Google säger själv att: ”” Google Taggstyrning är ett tagghanteringssystem (TMS) som hjälper dig att snabbt och enkelt uppdatera spårningskoder och tillhörande kodfragment, så kallade taggar på webbplatsen eller i mobilappen.”
Men riktigt så enkelt som Google försöker påskina är det inte. Man behöver lite teknisk kunskap eller utbildning (kurser eller självlärd) för att kunna använda Google Taggstyrning.
Du behöver inte vara programmerare, men du måste ha viss teknisk kunskap för att förstå hur du ställer in taggar, utlösare och variabler. Om du installerar Facebook-pixlar behöver du ha en aning om hur Facebook-spårningspixlar fungerar.
Om du vill ställa in händelsespårning i Google Tag Manager behöver du lite kunskap om vad ”händelser” är, hur Google Analytics fungerar, vilken data du kan spåra med händelser, hur rapporterna ser ut i Google Analytics och hur du namnger dina kategorier, åtgärder och etiketter.
Så det är definitivt en lite brantare inlärningskurva innan man förstår hur man ska hantera alla delar i Google Taggstyrning.
Så här fungerar Google Tag Manager
Det finns tre huvuddelar i Google Taggstyrning:
- Taggar – delar av javascript eller spårningspixlar
- Utlösare – talar om när, var eller hur man avfyrar en tagg
- Variabler: Ytterligare information man kan använda för att taggen och utlösare ska fungera
Taggar
Taggar är kodavsnitt eller spårningspixlar från tredje parts-verktyg. De talar om för Google Taggstyrning vad de ska göra. Exempel kan vara Google Analytics spårningskod, Google Ads remarketing eller konverteringskod, Facebook-pixel m.fl.
Utlösare
Utlösare det som aktiverar taggarna du ställer in. De berättar för Google Taggstyrning när, var eller hur du ska göra och vad du vill att den ska göra. Exempel kan vara sidvisningar, länkklick, inskickade formulär, sidskrollning m.m.
Variabler
Variabler är ytterligare information som Google Taggstyrning kan behöva för att taggen och utlösaren ska fungera. Några exempel på variabler är: Google Analytics spårnings-ID, knapp-ID:en, länk-ID:n m.m.
Hur skiljer sig Google Tag Manager från Google Analytics?
Man använder Google Taggstyrning enbart för att lagra och hantera kod från tredje part. Det finns inga rapporter eller analysmöjligheter i GTM.
Google Analytics är ett rapportering och analysverktyg som hanterar konverteringsspårningsmål eller filter. All rapportering (konverteringsrapporter, anpassade segment, e-handelsförsäljning, engagemangsrapporter m.m.) gör man i Google Analytics.
Vilka är fördelarna med Google Tag Manager?
När du väl tagit dig över den initiala inlärningskurvan kan du göra otroligt mycket i Google Taggstyrning. Du kan anpassa den data som skickas till Analytics. Du kan ställa in och spåra grundläggande händelser som PDF-nedladdningar, utgående länkklick eller knappklick. Eller mer komplex e-handelsdata och marknadsföringsspårning.
Vilka är nackdelarna?
Du måste ha viss teknisk kunskap, även för den grundläggande installationen. Google har en hel del information på webben, men är du förstagångsanvändare är informationen svår att få grepp kring. Om du inte är en erfaren utvecklare måste du lägga en hel del tid på att testa det du gör. Google Tag Manager är kanske något de flesta inte heller besöker varje dag så även om du tycker att du kan Taggstyrning hyfsat går det fort att glömma detaljer kring taggar, utlösare och variabler.