När vi arbetar i olika filmprogram som Premiere eller After Effects stöter vi på uttrycket Framerate eller som det heter på svenska ”Bildrutor per sekund”. Vi ska se på vad det här egentligen är och hur vi bestämmer vilken framerate, våra filmer ska ha.
Olika medier och olika regioner använder olika antal bildrutor per sekund av olika skäl. Men vilken framerate du bestämmer dig för att använda kan också påverka hur ditt projekt kommer att se ut och vad du kan göra med filmen.
Bildrutor per sekund
Framerate, kallas också för bildrutor per sekund (fps). Det är en term som beskriver hur många stillbilder man använder för att sätta ihop en sekund rörlig film. Ett filmklipp som är inspelad med en framerate på 25 fps innehåller alltså egentligen 25 stillbilder i sekunden.
Uttrycket ”bildrutor per sekund”, härrör från gammalt filmskapande med analog film (8mm,16mm, 35mm film). Det beskrev hur många bilder som skulle exponeras per sekund. Även om digitalkameror inte använder analog film bearbetar de ändå filmen på samma sätt så vi kan fortfarande använda det uttrycket.
Varför finns det bestämda antal bildrutor?
I början av 1900-talet fanns det ingen standard för framerate, men filmbolagen försökte hålla antalet lågt eftersom högre antal bildrutor per sekund krävde mer film.
Till skillnad från slutartid, där det finns hur många hastigheter som helst att välja mellan så har bildrutor per sekund ett mer begränsat urval. De alternativ vi oftast har att välja mellan är 23,976, 24, 25, 29.97, 30, 48, 50, 59.94 och 60.
Men, varför börjar det på 24fps? Varför inte 19 eller 20? Det finns ingen exakt förklaring till det. Men det beror delvis på att människans ögon normalt kan se de separata bildrutorna om antalet är kring 10–12 per sekund. Därför använde man tidigare ofta 16 fps, men när vi kommer till 24 fps upplever vi det som en mjukare kontinuerlig rörelse.

Framerate för film
24fps är allmänt accepterat som standard för en ”filmisk” bildhastighet. Ändå har några innovativa filmskapare utforska andra alternativ. Ett berömt exempel är Peter Jackson som filmade med 48 bildrutor per sekund till trilogin the Hobbit med varierande kritik. Andra exempel är t.ex. James Cameron som också använde 48 fps till filmen Avatar och den hårt kritiserade Gemini Man av Ang Lee som filmades i hela 120 fps.
Men även om det experimenteras med andra bildhastigheter är 24 bildrutor per sekund standardformatet för vanlig film.

Framerate för video och tv.
För video och tv har vi tre stora standarder, en för USA/Nordamerika/delar av Sydamerika och en för Europa/Australien/delar av Afrika/Sydamerika och en tredje standard för Ryssland och delar av Afrika (Secam).

Den amerikanska standarden för video har länge varit 30fps, men är 29,97 för tv-sändningar. Man valde 30 bildrutor per sekund för idealisk synkronisering med 60Hz frekvensstandard i USA. Det formatet är NTSC (National Television Standards Committee).
I Europa är videostandarden 25fps på grund av sin 50Hz frekvensstandard. Detta format är känt som PAL (Phase Alternating Line).

Framerate på webben
Man laddar oftast upp onlinevideo med 30fps — och ibland även med 60fps för riktigt snabbt innehåll.
Onlineinnehåll, som video på YouTube eller Facebook-behöver inte följa filmiska eller TV-standarder. Därför är det oftast en bra idé att låta det redigerade innehållet använda samma framerate som originalfilmerna.
Men skulle du kräva ett svar från mig skulle jag nog säga att 29.97 fps är standard på webben. Det är i alla fall den mest använda.
Men den bästa frameraten är förmodligen den som ger ditt material den rätta känslan. Om du vill efterlikna riktigt gammal film kan du använda 10fps. För en mer filmisk känsla använder du 24 fps. Filmar du i Europa har många kameror använt 25fps och vill du ge känslan av att du har en väldigt detaljrik film kan du dubbla antalet bildrutor per sekund till 50 eller 60fps beroende på ditt originalmaterial.
Vad är frekvensstandard?
Frekvensstandarden i Europa är 50Hz och i USA 60Hz. I våra vägguttag kommer elströmmen som växelström. Om vi håller oss till Europa så är frekvensstandarden 50Hz vilket betyder att strömmen byter riktning 50 gånger varje sekund. Lampor tänds och släcks i takt med strömmen. Det är särskilt märkbart på dimbara LED-lampor där man på de lägre nivåerna ibland kan se ett flimmer med blotta ögat.
>> Läs mer om bildrutor per sekund
Vad betyder det för oss som ska filma?
Även om elektriskt ljus för blotta ögat ser konstant ut, pulserar ljuset 100/120 gånger i sekunden. Om din kamera spelar in med 30fps där frekvensstandarden är 50hz kommer ljuset blinka ojämnt mot filmramarna vilket kan resultera i synligt flimmer. Därför anpassade man antalet bildrutor per sekund till den elektriska frekvensstandarden på den aktuella platsen.
Nu för tiden kan man komma åt problemet med flimmer genom att anpassa slutartiden i kameran. Det gör det möjligt att spela in film med ”fel” framerate i en annan region.
Vad är det här med 23.976fps, 29.97fps och 59.94fps?
När färg-TV lanserades med en extra signal för nyans och mättnad orsakade den extra signalen störningar för befintliga svartvita tv-apparater. Genom att bromsa antalet bildrutor per sekund till 29,97 eliminerade man det problemet. Därför har tv-sändningar med framerate på 29,97 blivit branschstandard i USA. I Europa är 25 fps standard för tv-sändningar. Tekniken med 29,97 kallar man för Drop-frame.
För att kompensera för förskjutningen av antalet bildrutor hoppar man över bildrutorna 00 och 01 en gång i minuten, förutom multiplar av tio minuter. Det finns också Drop-Frame variationer av 24fps och 60fps.
Vill du lära dig mer om Premiere Pro?
Vi har både klassrumskurser och distanskurser
>> Premiere Grundkurs klassrumskurs | >> Premiere Fortsättningskurs klassrumskurs
>> Premiere Grundkurs distanskurs