Varje gång du själv är inne på webbplatsen räknas det också som ett besök som alla andra. Det är en standardinställning att du spårar även ditt eget ip-nummer i Google Analytics 4. Det kan göra att datan inte är helt tillförlitlig eftersom du själv troligen inte alls använder webbplatsen på samma sätt som en vanlig besökare.
Det kan bli ett ännu ett större problem när du arbetar med ett större företag (med fler anställda). Varje besök /händelse av en anställd gör din data mindre korrekt. Lyckligtvis kan det blir åtgärdat eftersom du kan utesluta intern trafik i Google Analytics 4.
Vilket IP-nummer har jag?
För att ta reda på vilken IP-adress du surfar från kan du gå till olika tjänster på internet som kan ta fram din IP-adress. Googla på “whats my ip address” så hittar du flera tjänster som kan hjälpa dig med det.
Så filtrerar du bort ditt IP-nummer i Google Analytics
För att exkludera intern trafik går du till Admin >> Dataströmmar
Där väljer du den dataström du vill konfigurera och går till Fler inställningar >> Fler taggningsinställningar (längst ner)
Klicka på Definiera intern trafik.
Du kan välja att ställa in en IP-adress som börjar, slutar eller innehåller en nummerserie, det exakta IP-numret eller en bestämd nummerseri
Efter det går du till Administratör >> Datainställningar >> Datafilter. Välj Internal Traffic.
Klicka på pilen till höger och i nästa fönster bockar du för Aktiv (längst ner) och sparar.
Du har uteslutit din interna trafik baserat på IP-adresser.
Tänk bara på att ditt it-nummer kan bli ändrat om du har en s.k. dynamisk IP-adress. Var särskilt uppmärksam på vilket IP-nummer du får om du startar om din router. Kanske måste du ändra dina inställningar?
Om du använder Google Tag Manager kommer du inte att kunna använda Debug view eftersom du precis filtrerat bort ditt eget IP-nummer,.