När vi arbetar med olika layouter är grunden de färger vi använder. Men heltäckande färger kan kännas lite platta och därför tycker vi att det är snyggt när en färg övergår till en annan färg. I våra designprogram kallas övergångar från en färgton till en annan färgton för övertoningar. Vi ser övertoningar i verkliga livet om vi tittar på en solnedgång, ut över havet eller kanske rakt in i en grillglöd. Så en övertoning är ofta ett bra sätt att skapa realism i en bild eller illustration.
Hur man skapar övergångar i Photoshop, Illustrator och InDesign påminner ganska mycket om varandra. I Photoshop skapar man övertoningar i ett fönster som heter Övertoningsredigeraren. I Illustrator öppnar man upp panelen Övertoningar och i InDesign skapar man en ny övertoningsfärgruta i panelen Färgrutor. Metoderna skiljer sig något från varandra, men är i grunden ganska likartade.
Skapa en övertoning i Photoshop
I Photoshop börjar du med att klicka på verktyget Övertoning. Då kan du se inställningar för övertoningen uppe i kontrollpanelen.
Klicka på övertoningen du ser i kontrollpanelen. Det spelar ingen roll hur övertoningen ser ut, klicka bara så öppnar sig övertoningsredigeraren.
Högst upp ser du mappar som innehåller en del färdiga övertoningar som följer med Photoshop. Exakt hur det ser ut i det fönstret kan skilja sig åt lite beroende på om du har haft Photoshop en längre tid eller skaffat Photoshop på senare tid. Men för det som jag ska göra spelar det ingen roll.
Gör inställningar i övertoningsrampen
Längst ner i fönstret ser du det som kallas för övertoningsrampen och den innehåller en övertoning mellan två färger. I det här exemplet är det en övertoning som går mellan svart och vitt.
Under övertoningsrampen hittar du två handtag, ett på varje sida. De två handtagen visar övertoningsfärgen så i det här fallet är det vänstra handtaget svart och det högra vitt.
Med de övre handtagen kan du styra genomskinligheten på de övertoningen. Som standard är färgerna helt täckande, ogenomskinliga.
För att byta färg på övertoningen klickar du på ett av handtagen. Då tänds rutan för färg upp. Klicka på den rutan så kommer du in i Färgväljaren.
I färgväljaren bestämmer vilken färg du ska ha på ena sidan övertoningen. När du hittat rätt färg klickar du på OK.
Sen gör du samma sak en gång till om du vill byta färg på andra sidan av övertoningen. I exemplet väljer jag att behålla den svarta färgen.
Vill du spara övertoningen för senare användning kan du döpa den och sen klicka på Nytt.
Använda övertoningen
Du kan lägga övertoningen över hela bilden, men ofta vill man använda den på en begränsad yta. För att göra det skapar du en markering med något av markeringsverktygen. I exemplet har jag ritat ut en cirkel. Efter det tar jag övertoningsverktyget och drar över markeringen och fyller den med övertoningen.
Högst upp i kontrollpanelen kan du bestämma vilken stil som övertoningen ska ha. Du kan välja mellan linjär, radiell, vinkel, speglad eller diamantövertoning.
En av fördelarna med övertoningar är att varje gång du använder en övertoning på ett objekt uppdateras den befintliga. Så du kan skapa nya övertoningar om och om igen tills du är nöjd.
Skapa övertoning i Illustrator
Börja med att rita ut en form med något av formverktygen. I exemplet ritar jag ut en cirkel och ser till att cirkeln är markerad.
I Illustrator skapar du övertoningar i panelen Övertoningar. Om du inte kan se den bland panelerna till höger i arbetsytan kan du öppna panelen genom att gå till Fönster >> Övertoningar. Som du kan se kan man göra massor med inställningar i panelen. De kanske viktigaste är de tre rutorna högst upp där du väljer stil på övertoningen. Alternativen är linjär, radiell och den nya, fri övertoning.
I panelen Övertoningar ser du samma typ av övertoningsramp som vi såg tidigare i Photoshop. Se till att du fortfarande har formen som du vill fylla med en färg markerad. Kontrollera också fyllningsfärg är aktiverat genom att den rutan ligger över rutan för linjefärg. För att byta en färg i övertoningen klickar du på en av de två cirklarna under övertoningen. I exemplet kommer jag klicka på den vita cirkeln.
När du klickat på en av cirklarna öppnas ett extra fönster där du väljer färgton. Välj vilken färgtyp du vill använda genom att klicka på hamburgermenyn uppe i högra hörnet.
Genom att klicka på symbolen i mitten till vänster kommer du åt samma färgrutor som du hittar i panelen Färgrutor.
I det här exemplet har jag markerat den vita färgcirkeln och sen klickar jag på den röda färgen bland färgrutorna för att byta färg på ena sidan av övertoningen.
Spara i panelen Färgrutor
Eftersom jag hade markerat formen innan jag öppnade panelen Övertoning så hamnar den direkt på den markerade formen. Man kan också spara övertoningen genom att dra och släppa den i panelen Färgrutor.
En form i Illustrator har också ett extra övertoningshandtag som gör att man kan påverka övertoningen direkt inne i formen, utan att använda verktyget Övertoning.
Skapa en övertoning i InDesign
InDesign har den kanske enklaste funktionen för övertoningar. Precis som i Illustrator sparar man sina övertoningar i panelen Färgrutor. När man vill fylla ett objekt med en övertoning markerar man objektet och väljer vilken färgruta man vill använda, t.ex. en övertoning.
Börja med att gå till panelen Färgrutor, klicka på hamburgermenyn uppe till höger och välj Ny övertoningsfärgruta.
Du kan välja färg på flera olika sätt genom att klicka på menyn där det står Stoppfärg. I exemplet väljer jag alternativet Färgrutor. Då får du se samma färgrutor som redan ligger sparade i panelen Färgrutor.
Jag klickar på den vita ”färghinken” i övertoningsrampen och väljer den röda färgen bland färgrutorna.
När toningen är klar klickar du på Lägg till eller OK för att lägga toningen till panelen Färgrutor.
Markera formen du vill lägga övertoningen på, välj fyllningsfärg och leta upp färgrutan med övertoningen. Formen fylls med övertoningen. Om du vill ändra övertoningen från Linjär till Radiell kan du göra det i panelen Övertoning.
För att styra hur toningen placerar sig i cirkeln markerar du först formen med Markeringsverktyget (svarta pilen). Efter det väljer du verktyget Övertoningsfärgruta
Dra med verktyget Övertoningsfärgruta för att styra hur toningen placerar sig i formen.
Snyggare med fulltonssvart
Det uppstår ett problem när du använder svart i övertoningen. Om den svarta färgen inte är det som man kallar för fulltonssvart får du en grå ton mellan färgerna.
För att komma runt det problemet skapar du en svart färg som innehåller mer färg än enbart den svarta. I det här exemplet skapar jag en ny svart färg med 20% Cyan, 90% magenta, 90% gult och 100% svart. Jag döper färgen till fulltonssvart.
När jag sparat den nya svarta färgen dubbelklickar jag på övertoningsfärgrutan och byter ut den vanliga svarta färgen mot den nya färgrutan Fulltonssvart.
Vi ser direkt resultatet på övertoningen. Det kan vara bra att veta att du kan göra på samma sätt i Illustrator.
Kanske funderar du på varför toningen jag gjorde såg bra ut på en gång? Det beror på att jag använde RGB-färger i Photoshop och CMYK-färger i Illustrator och InDesign. Så ett annat sätt att slippa den tråkiga grå färgen i toningar även i Illustrator och InDesign är att använda RGB-färger istället för CMYK-färger. Det fungerar bra om du skapar dokument för skärm och webb.
Vill du lära dig mer om Photoshop?
Vi har både klassrumskurser och distanskurser
>> Photoshop Grundkurs klassrum | >> Photoshop Fortsättningskurs klassrum
>> Photoshop Grundkurs distanskurs | >> Photoshop Fortsättningskurs distanskurs
>> Skaffa Adobes program genom ett medlemskap i Creative Cloud