Mediakurser

Meny

CORONAINFO: Samtliga kurser kan genomföras online vid egen dator hemma eller i klassrum med max 4 deltagare.
Du väljer hur du vill delta i bokningen. VÄLKOMMEN!

sociala medier

Rätt bildstorlekar till sociala medier

Oavsett om du ska ladda upp en profilbild, en bild att dela eller någon annan bild på sociala medier är det viktigt att storlekarna är de rätta. Men det är inte helt enkelt eftersom bilderna ska visas på olika enheter, stående och liggande och på vissa plattformar kan ditt omslagsfoto delvis skymmas av profilbilden. Så det är viktigt att du använder rätt bildstorlekar för att få så bra resultat som möjligt på olika enheter.

sociala medier

Facebook

Facebook är världens största sociala medieplattform. Det är många som kanske ser ditt innehåll. Så potentialen är enorm, särskilt med en algoritm som gynnar engagemang och delning.

Profilbild: 180 x 180 px

Facebook

Troligtvis den mest visade bilden du kommer att lägga upp på Facebook, eftersom din profilbild fungerar som din avatar över hela webbplatsen. Den visas kommer tillsammans med alla dina inlägg, dina kommentarer, och i stort sett all aktivitet du har på Facebook.

Riktlinjer
Mått: 180 x 180 px
Skala: 1:1

Facebook Profilbild företagssida 180 x 180 px

Facebook

Facebook brukade ha olika storlekar för bilder på företagssidan, men inte längre.

Riktlinjer
Mått: 180 x 180 px
Skala: 1:1

Facebook omslagsbildstorlek: 820 x 312 px

Facebook

Facebooks omslagsbild ligger högst upp i din profil och är ett bra sätt att lägga till lite mer karaktär till din profil.

Riktlinjer
Minimibredd: 400 px.
Minimihöjd: 150 px

Facebook omslagsvideostorlek: 820 x 312 px

Facebook

Klicka på Lägg till ett omslag eller Byt omslag överst till vänster om omslagsbilden eller omslagsvideon. Välj Ladda upp foto/video om du vill ladda upp en video från datorn eller välj Välj från videor om du vill använda en video som du redan har laddat upp till din sida.

Riktlinjer
Minimimått: 820 x 312 px
Tid: 20–90 sek
För bästa resultat: 820 x 462 px

Facebook inläggsbild: 1200 x 628 px

Facebook

Den bild som Facebook använder när det genereras en ruta från en delad länk. Tillsammans med bilden får du också innehållets titel och beskrivning. Man kan med kod bestämma vilken bild Facebook ska hämta. Använder man WordPress kan tillägget Yoast SEO styra bildvalet.

Riktlinjer
Fundera över hur bilden passar till innehållets titel och beskrivning.
Om man inte staller in bildval kommer Facebook ta någon bild ur innehållet.
Skala: 1.9:1

Facebook delad bild: 1200 x 630 px

Facebook

Det är det bästa måttet för att en bild ska se bra ut och så att man kan vara säker på att den inte kommer förvrängas, men det finns ett visst spelrum på höjden.

Riktlinjer
Max höjd: 1800px innan bilden beskärs.
Rekommenderad skala: 3:2.
Facebook beskär eller storleksförändrar automatiskt så testa alltid dina bilder om de är större än de rekommenderade storlekarna.

Facebook evenemang omslagsbild: 1920 x 1080 px

Facebook

Det är inte bara profilsidor som kan ha en omslagsbild utan även evenemangssidorna.  Här kan man även ladda upp en video.

Riktlinjer
Minimibredd: 400 px.
Minimihöjd: 150 px
Skala: 16:9

Twitter

Twitter, med fler än 300 miljoner är en annan stor plattform. Allt går mycket snabbare här, så bilder är ett bra sätt att få uppmärksamhet – och det fungerar också. Tweets med bilder får 150% fler retweets än de som saknar bild.

Twitter profilbild: 400 x 400px

Twitter

Profilbilden syns på profilsidan och på varje tweet du gör, så den är mycket viktig, särskilt för varumärken. Företag använder oftast sina logotyper, men det kan vara en idé att säsongsanpassa profilbilden för att skapa lite extra uppmärksamhet.

Riktlinjer
Glöm inte att profilbilden är cirkulär
Det finns ingen minsta bildstorlek, men små bilder blir pixliga.
Skala: 1:1

Twitter bildstorlek: 1024 x 512px

Twitter

Delar du bilder ökar engagemanget och fler ser ditt innehåll. Rätt bildstorlek hjälper dig att maximera resultaten. Twitter beskär och ändrar storlek baserat på den bild du använder, så det finns ingen minsta storlek. Bäst resultat får man dock med den rekommenderade storleken.

Riktlinjer
Skala: 2:1
Höga bilder visas upp till 506 px innan de beskärs
Max filstorlek är 5 Mb för bilder och 15 Mb för animerade gif-filer.

Twitter sidhuvudbild: 1500 x 500 px

Twitter

I likhet med Facebook kan du lägga till en stor bild till din Twitterprofil för att visa upp hur intressant du är. Företag använder detta på olika sätt, från reklam för nya produkter och evenemang, varumärkesbyggande, eller bara genom att visa några trevliga personalbilder.

Riktlinjer
Bilden kommer att vara anpassas baserat på skärmen den visas på, så ha variation i åtanke.

Instagram

Instagram handlar i grund och botten om bilder så att känna till och använda de relevanta storlekarna är extra viktigt här. Du behöver all hjälp du kan få för att sticka ut i en skara artister, konstnärer, kändisar, fotografer och influencers.

Instagram profilbild: 180 x 180 px

Instagram

Som med alla profilbilder, kommer den att synas bredvid varje bild du lägger upp, så det är viktigt att göra den bra och intressant. Din profilbild visas i appen i 110 x 100 px, men större på en dator. Med en 180 x 180-bild ser det bra ut på alla enheter.

Riktlinjer
Skala: 1:1
Bilden skalas till en cirkel
Du kan inte använda filformatet PNG om du ändrar bilden på en dator.

Instagram bildstorlek: 1080 x 1080 px

Instagram

Detta refererar till bilden som visas i Instagram-flödet, eller när den trycks på från annat håll (till exempel någons profilsida). Instagram strävar mot kvadratiska bilder. Om du har rektangulära bilder fyller Instagram ut det extra utrymmet med svart.

Riktlinjer
1080 px är maxstorlek. Allt som är större beskärs bort.
Glöm inte att det är viktigare hur det ser ut på mobilen än på en dator.

Instagram tumnagelbild: 1080 x 1080 px

Instagram

Så här visas bilden på någons profilsida eller i en sökning. Tänk på att visa något som drar till sig uppmärksamhet. Att få detta rätt är viktigt om du visar upp produkter och ännu viktigare om du vill förvandla hela din profilsida till en enda bild.

Riktlinjer
Skala 1:1
Om dina bilder redan är kvadratiska är de klara att använda
Rektangulära bilder beskärs från mitten

LinkedIn

Dags att rikta oss helhjärtat till business och yrkesliv och eftersom en bild säger mer än tusen ord är bilder även här en nyckel till uppmärksamhet.

LinkedIn profilbild: 400 x 400 px

LinkedIn

Din profilbild syns överallt LinkedIn från dina inlägg till din profilsida till sökresultat. Det är vad folk kommer att se först. Det finns inga regler här, men det är vedertaget att man försöker ge profilbilden på LinkedIn en mer professionell känsla än på Facebook.

Riktlinjer
Bilder kan vara mindre än 400 x 400 px, men riskerar då att beskäras eller se pixliga ut.
Bilder kommer att beskäras till en circle.
Du kan zooma och beskära när du väljer bild.

LinkedIn sidhuvud bakgrundsbild: 1584 x 396 x

LinkedIn

Stort utrymme för en bild högst upp på profilsidan. Ett bra ställe att visa upp en del arbete om du är en designer. Undvik att fylla den med text som en sekundär meritförteckning. En fin miljöbild kan fungera.

Riktlinjer
Tänk på att bilden är ganska smal.

LinkedIn företags profilbild: 300 x 300 px

LinkedIn

Din företagsprofilbild är huvudbilden för ditt varumärke och är oftast en logotyp, men om du har en annan idé så kan du alltid testa.

Riktlinjer
Något mindre än den personliga profilbilden 300 x 300 px.
Bilden kommer att vara kvadratisk eller beskuren till en cirkel beroende på var den visas på webbplatsen. Om du inkluderar text se till att den faktiskt är läsbar.

LinkedIn Kvadratisk företags profilbild: 300 x 300 px

LinkedIn

Den här kommer att dyka upp varje gång ditt företag visas i en sökning. Bilden hämtas från din företagssida så följ samma riktlinjer som ovan.

LinkedIn företags omslagsbild: 1536 x 768 px

LinkedIn

Den här bilden är högst upp på en LinkedIn-företagssida, delvis skymd av profilbilden och företagetsinformationen. Väldigt tunn och mestadels dold, en udda omslagsbild.

Riktlinjer
Minimistorlek: 1192 x 200 px
Tänk på att en stor del av bilden inte kommer att synas.

LinkedIn hero-bild: 1128 x 376 px

LinkedIn

Den här hero-bilden syns på fliken “Life” som företagssidorna har när de registrerat sig för plattformens betalda rekryteringstjänst. Den används för att visa upp företagets kultur för att locka nya anställda, så sträva efter nöje och lycka snarare än grå kostymer och portföljer.

Riktlinjer
Skala: 3:1
Gäller endast om du har fliken Life på företagssidan

YouTube

Ytterligare en mycket visuell plattform. Även om video är huvudmedie så kan rätt bilder vara skillnaden mellan nya prenumeranter eller att helt ignoreras. Framgångsrika YouTubers har lärt sig konsten att skapa engagerande förhandsvisningar, så det här är platsen att börja på.

YouTube profilbild: 800 x 800 px

YouTube

Jämfört med andra plattformar är YouTube-profilbilden inte lika framträdande, men den är fortfarande viktig. Vad du väljer är upp till dig. YouTubers använder ofta en ansiktsbild, medan företag använder sina logotyper.

Riktlinjer
Du kan ladda upp bilder mindre än 800 x 800 px, men då riskerar du lägre kvalitet.
Godkända format är JPG, BMP, PNG eller GIF (men inte animerade GIF-filer).
Profilbilden beskärs i en cirkel

YouTube kanalbild: 2560 x 1440

YouTube

Även kallad “channel art”, och kommer att ligga högst upp på din YouTube-kanal. Den får mycket utrymme, så det är värt att lägga lite extra tid på den bilden. Tänk på vad som hjälper till att förklara vad man kan förvänta sig av din kanal.

Riktlinjer
Max filstorlek: 6 MB
2560 x 1440 px säkerställer att det kommer att se bra ut på alla enheter
2560 px är den maximala bredden

YouTube förhandsgranskningsbild: 1280 x 720 px

YouTube

När du laddar upp en video kan YouTube välja en bildruta från den som förhandsgranskningsbild. Det är inte alltid som det är optimalt så kanske kan du skapa en egen bild och ladda upp till videon. Ta en titt på några populära YouTubers för att få lite inspiration.

Riktlinjer
Skala: 16:9
Försök hålla filstorleken under 2 Mb
Max bredd 640 px

Pinterest

En annan visuell plattform, precis som Instagram handlar det praktiskt taget bara om bilder. Människor använder webbplatsen för att samla idéer, allt från bröllop till heminredning, så det är en utmärkt plats för detaljhandelsföretag. Att visa upp dina produkter på rätt sätt är viktigt.

Pinterest profilbild: 240 x 240 px

Pinterest

Den tar inte upp så mycket utrymme på Pinterest, men det är trevligt att ge ett mänskligt ansikte till sina personliga anslagstavlor. I slutändan är det inte så viktigt för plattformen så välj det du tycker representerar dig och din aktivitet på Pinterest bäst.

Riktlinjer
Minimistorlek: 120 x 80 px eller 80 x 120 px
Bilden kommer att skalas till en cirkel
Bilden får inte väga mer än 10 Mb

Pinterest pin-bild: 735 x 1102 px

Pinterest

Pins är alla bilder du ser på Pinterest som andra har skickat in. De ser annorlunda på olika delar av webbplatsen, men nedan är de allmänna riktlinjerna.

Riktlinjer:
Pins visas stående, vanligtvis med bildförhållandet 1:1 eller 2:3
I flödet beskärs höjden till skalan 2:3
Att hålla sig till den rekommenderade storleken, eller förhållandet 2:3, kommer ge det bästa resultatet

Pinterest pinboard förhandsvisningsbild 600 x 600 px

Pinterest

När du har tillbringat en stund att samla ihop några pins , vill du att din pinboard ska se bra ut också. En omslagsbild kan hjälpa användarna att förstå vad en pinboard handlar om och locka till klick. Om du vill ställa in detta måste du först ladda upp den bild som du vill använda som pin först.

Riktlinjer
Din omslagsbild visas som en ruta med två andra pins till höger.
Genom att använda redigera-funktionen ställer du in förhandsvisningsbild.


Vill du lära dig hur du beskär bilder till rätt storlek i Photoshop?

Vi har både klassrumskurser och distanskurser

>> Photoshop Grundkurs klassrum >> Photoshop Fortsättningskurs klassrum
>> Photoshop Grundkurs distans >> Photoshop Fortsättningskurs distans