Google Trends är ett gratisverktyg från Google. Verktyget tar en snabb titt på vad som trendar i nyheter, vad människor för närvarande söker efter och hur sökningar förändrar sig över tid. Sökningarna baserar sig på säsong eller geografisk plats.
Ursprungligen skapades tjänsten för journalister, men marknadsförare kan dra mycket nytta av informationen i sina marknadsföringsstrategier. Det gäller att få så många besökare som möjligt med hjälp av information som är relevant och intressant.
Naturligtvis finns det en miljon andra faktorer som påverkar vilket innehåll som ska skapas till webbplatsen. Men Google Trends berättar åtminstone vad som är populärt just nu.
Om du vill veta hur populärt ämnet ”slalomskidor” är , kan du söka efter det i sökfältet högst upp på sidan. Ett diagram visar slalomskidors popularitet över tid.
Populariteten rankar i en skala från 0 till 100 där 100 är otroligt populärt och 0 ointressant för de flesta.
Google Trends visar inte bara statistik baserat på sökord i Google utan du kan också se vad som trendar inom bildsök, nyheter, Google Shopping och på YouTube.
Vi kan också filtrera resultaten baserat på land/region, tidsintervall eller inom vissa kategorier.
Även om du inte är direkt inblandad i innehållsskapande är det bra att veta hur du använder Google Trends. Marknadsförare som använder det här verktyget gör det för att de förstår vikten av att dra nytta av trender.
Ett vanligt tillvägagångssätt är att vi försöker skapa material med så lång livslängd som möjligt. Men vi bör också arbeta för att maximera våra ansträngningar genom att hitta rätt tid och plats att lägga ut ett visst innehåll.
Hitta intressanta ämnen med Google Trends
Oavsett om du är bloggare, innehållsmarknadsförare eller inom SEO måste du hitta ämnen som är intressanta och folk vill läsa om. I SEO-världen är vi ofta fokuserade på sökord och teknisk SEO. Ibland glömmer vi bort att våra besökare vill läsa om de ämnen som intresserar dem.
Ett bra sätt att hitta det som intresserar människor mest är Google Trends. Verktyget kommer att visa intresset för en specifik sökfras. Då kan du avgöra om det är värt att skapa innehåll eller inte. Leta efter populära trender som är relaterade till din bransch.
Mer än webbsökningar på Google Trends
Google Trends är inte bara användbart för skriftligt, utan även visuellt innehåll. Om du försöker ta reda på vad du ska göra med dina sociala medier eller hur du kan förbättra en bild i ett blogginlägg kan Google Trends hjälpa dig att ta reda på vad din publik vill se.
Genom att skapa en relevant och intressant bild genererar du inte bara uppmärksamhet för ditt innehåll. Du visar också din målgrupp att du förstår dem och vet exakt vad de vill ha. Det är så klart också positivt för SEO.
Identifiera säsongstrender
Om du är i rese-, e-handels- eller turistindustrin kan ditt företag vara beroende av säsonger. Ett sökord kanske inte är populärt nu, men exploderar kanske lite senare på året. Det kan hjälpa dig att förbereda innehåll så att det är klart när blir aktuellt. En webbshop behöver på samma sätt fylla upp sina lager i tid för att möta en kommande efterfrågan,
Säg att du säljer slalomskidor i din e-handelsbutik. Då kan du se när ämnet slalomskidor trendar mest.
Man kan väl säga att statistiken bekräftar de misstankar man redan har. Utförsåkning är väldigt säsongsbetonat och som du ser är intresset allra störst precis innan jul. Det säger mig som ägare av en webbshop att jag ska se till att jag har fyllt på mina lager redan i början på september. Det är då säsongen och försäljningen skjuter fart och det är också dags att sätta igång marknadsföringen. Kanske ett utmärkt tillfälle att sälja ut förra årets modeller i slutet på sommaren?
Vi kan också utläsa att intresset är allra störst i Jämtland och Dalarna, två snösäkra områden. Söker man på ort ser det ut som om intresset peakar i Örnsköldsvik.
Den här statistiken säger mig också som e-handelsbutiksägare när det är dags att sätta igång marknadsföringen.
Använd Google Trends för marknadsföring
Få idéer till blogginlägg
Google Trends är ett bra sätt att hitta nya och spännande ämnen att skriva om. Om du är copywriter vet du hur utmanande det kan vara att producera innehåll som dina läsare kommer att uppskatta och kommer att ranka bra på Google.
Dessutom får du också veta vilka andra, relaterade ämnen och sökord som är kopplade till din fråga. Tittar man på relaterade ämnen över en längre tid ser vi att ämnet carving är en vanlig sökning. Utmärkt ämne för intressanta blogginlägg.
Ämnen som är tidskänsliga ska också publiceras vid rätt tidpunkt och då kan verkligen Google Trends hjälpa oss.
Få idéer för kampanjer på sociala medier
Google Trends är inte bara bra till organisk sökmarknadsföring. Du kan också använda det för sociala medier. Att få många följare på sociala medier och ständigt komma med intressant innehåll att marknadsföra är en inte helt enkel uppgift.
Vi kan använda avsnittet relaterade frågor för att identifiera trendiga ämnen och bygga vårt innehåll kring det. Om vi håller oss kvar kring slalomskidor ser vi att de dominerande frågorna handlar om hur långa slalomskidor ska vara och var man kan hitta skidor till bra priser.
Du kan välja att visa resultat för relaterade ämnen och relaterade sökord baserat på om det ökar i popularitet eller är mest populärt under perioden.
Använd Google Trends för att förbättra SEO
Google Trends är ett utmärkt verktyg för SEO genom nischad innehållsplanering. Lägg in nyckelordet du är nyfiken på och ta reda på hur många som söker om det ämnet och andra närbesläktade ämnen.
Det bästa av allt är att du kan titta på flera år av data. På så sätt vet du om ett ämne har tillräcklig livslängd att det är värt att lägga ner tid och ansträngning. Tittar vi på de senaste fem åren för slalomskidor ser vi att trenderna är ungefär likartade. 2020 var intresset något lägre, troligen p.g.a. Covid-19, men 2022 när restriktionerna lättade var intresset på topp igen. Statistiken säger mig att ett blogginlägg på webbplatsen om t.ex. skidåkning offpist kan få nytt liv och nya läsare varje säsong.
Hitta längre sökordsfraser för betalkampanjer
Att hitta rätt sökord för dina betalkampanjer är avgörande för din framgång. Det är också viktigt ur ekonomisk synvinkel. Ju tidigare du hittar rätt sökord, desto snabbare kan du börja dra nytta av betalda annonser.
Om vi tittar på relaterade frågor de senaste fem åren ser vi att fyra av de fem vanligaste frågorna handlar om skidornas längd. Även fast det inte är direkt kopplat till försäljning kan texter om hur man väljer längd på skidor öka vår trovärdighet. Att använda det som sökord i annonser kan hjälpa oss till fler kunder i slutändan.
En annan vanlig fråga som ökar i popularitet baserat på sökningar de senaste 12 månaderna är ”slalomskidor dam rea” eller ”slalomskidor dam rea” två vanliga sökningar. Troligen avspeglar sig det ekonomiska läget i vilka sökningar som man gör? Viktigt att lyfta fram erbjudanden i webbshoppen för att möta sökningarna.
Kanske vill du också dela med dig av data som du hittar. Klicka på symbolen för Delning för att dela på sociala medier eller Bädda in för att bädda in resultatet i t.ex. ett blogginlägg på din egen webbplats
Du kan också skriva ut resultat som en CSV-fil och använda datan i t.ex. Excel.
Jämför sökord med Google Trends
Du kan också jämföra olika sökord med varandra och se när på året som olika sökord trendar. Det kan vara ett bra hjälpmedel för när du ska aktivera olika kampanjer.
Att kunna identifiera trender är viktigt för alla marknadsförare. Oavsett vilken bransch du är i söker din målgrupp aktivt efter saker på Google, och du måste ta reda på vad det är dom söker efter. Då kommer Google Trends vara ett bra verktyg.
Är du bara allmänt intresserad av vad svenskar i allmänhet söker efter hittar du också det på Google Trends. Här är resultaten för 2022.