08 406 00 30 

Mediakurser

Google Core Web Vitals? – vad är det?

core web vitals

Google Core Web Vitals? – vad är det?

Google Core Web Vitals? – vad är det?

Core Web Vitals är ett initiativ från Google som är utformat för att mäta och förbättra användarupplevelsen på webben. Istället för att fokusera på generiska mätvärden som hur lång tid det tar för hela din webbplats att ladda, fokuserar Core Web Vitals på hur din webbplats prestanda hjälper till att leverera en högkvalitativ användarupplevelse. Användare bryr sig om hur snabbt de kan börja interagera med en sida, inte hur lång tid hela sidan tar att ladda in. Det är precis vad Core Web Vitals syftar till att mäta.

Det som man mäter är Största innehållsrika visning (laddningsprestanda), Kumulativ layoutförskjutning (visuell stabilitet) och Första inmatningsfördröjning (interaktivitet). Enligt Google är det de mätvärden som är viktigast för att ge en bra användarupplevelse.

Vi tar en titt på vad varje Core Web Vital betyder och dess inverkan på användarupplevelsen. Att förstå är det första steget mot att förbättra rankingen och din övergripande SEO.

Core Web Vitals, Google Core Web Vitals? – vad är det?

Largest Contentful Paint (LCP) – Största innehållsrika visning

Largest Contentful Paint (LCP) mäter laddningstid för det innehåll som har störst betydelse för dina besökare. Det är oftast webbplatsens hero-sektion  eller kanske den utvalda bilden. Du som använder WordPress vet vad den utvalda bilden är för något.

Enligt Google påverkar laddningstiden huvudinnehållet på en sida hur användarna uppfattar webbplatsen i sin helhet. Tänk dig att du kommer till en sida och den översta, stora bilden tar lång tid innan du kan se den. Du kanske till och med funderar på att lämna sidan på en gång? Det är därför mätvärdet Largest Contentful Paint är bättre relaterat till användarupplevelsen –än webbplatsens totala laddningstid.

LCP-”elementet” är olika för varje webbplats, och skiljer sig också åt mellan mobil- och datorversionen av din webbplats. Ibland kan LCP-elementet vara en bild, medan det andra gånger kanske bara är text.

Google använder de här mätvärdena:

  • Bra – Mindre än eller lika med 2,5 sekunder
  • Behöver bli bättre – Mindre än eller lika med 4 sekunder
  • Dåligt – Mer än 4 sekunder.

LCP liknar mycket First Contentful Paint (FCP), ett annat mått som ingår i Google PageSpeed Insights. Skillnaden är att LCP mäter när det ”huvudsakliga” innehållet laddas. FCP fokuserar på när det ”första” innehållet laddas – vilket kan vara en mindre viktig detalj som en välkomstskärm eller laddningsindikator.

First Input Delay (FID) – Första inmatningsfördröjning

FID (First Input Delay) mäter tiden mellan när en användare interagerar med något på din sida (t.ex. klickar på en knapp eller en länk) och när webbläsaren börjar bearbeta händelsen.

Om du t.ex. klickar på en knapp för att expandera en dragspelssektion (innehåll som blir utfällt). Hur lång tid tar det för din webbplats att visa det innehållet?

Första inmatningsfördröjning är förmodligen det mest komplicerade måttet att förstå och optimera för. Främst kanske för att det till stor del ärJavaskript som påverkar det här.

Säg att du kommer till en webbplats på mobilen och klickar på en länk, men   du får  inget omedelbart svar. Det kan bero på att din telefon är upptagen med att bearbeta en stor JavaScript-fil från den webbplatsen.

Så här definierar Google FID-poängen:

  • Bra – Mindre än eller lika med 100 ms
  • Behöver bli bättre – Mindre än eller lika med  300 ms
  • Dålig – Mer än 300 ms.

Cumulative Layout Shift (CLS) – Kumulativ layoutförskjutning

CLS (Cumulative Layout Shift) mäter hur mycket webbplatsens innehåll ”skiftar” eller ”flyttar runt” när det laddas in.

Tänk dig att du är på väg att klicka på en länk eller Call-to-Action och det inte fungerar eftersom innehåll gått ner efter att ha laddats. Otroligt irriterande användarupplevelse, och det är vad som är ett layoutskifte. Samma sak när du av misstag klickar på fel knapp eftersom den flyttats när du skrollade lite på sidan.

Eller har du någonsin varit på en webbplats med nyheter där innehållet i artikeln fortsätter att flytta runt när webbplatsen laddar annonser och du inte kan fortsätta läsa? Det är också ett exempel på Cumulative Layout Shift (layoutskifte). Superirriterande för användarna och en negativ upplevelse av webbplatsen.

Så här definierar Google CLS-poängen:

  • Bra – Mindre än eller lika med 0,1
  • Behöver bli bättre – Mindre än eller lika med  0.25
  • Dålig – Mer än 0,25
Core Web Vitals, Google Core Web Vitals? – vad är det?

Är Core Web Vitals en rankningsfaktor ?

Google började använda Core Web Vitals som rankningsfaktor i maj 2021. Därför kan de mätvärdena påverka din SEO-prestanda. Core Web Vitals är en del av signalerna för den totala sidupplevelsen,  tillsammans med  HTTPS-säkerhet, säker surfning, mobilvänlighet och riktlinjer för mellansidesannonser.

>> Läs om hur du mäter Core Web Vitals med Google Search Console

Dessutom verkar det som om alla Core Web Vitals-mätvärden måste vara uppfyllda för att förbättra den organiska rankingen. Så om SEO är viktigt för dig behöver du förbättra dina Core Web Vital-poäng och förhoppningsvis, nu när det vet vad du ska förbättra, få bättre ranking i Googles sökmotor.

Fler blogginlägg

Webb

WordPress 6.5 är här

Dags för årets första ”stora uppdatering till WordPress 6.5 ”Regina”. Den nya versionen hämtar som vanligt inspiration från jazzens värld och denna gång hos den berömda jazzviolinisten Regina Carter. Uppdateringen

Läs mer »

Kategorier

Senaste inlägg

Ansvarig

Ansvarig utgivare
Richard Stenlund
richard@mediakurser.se

Prenumerera

Skaffa egen blogg

wordpress-kurs
Gå en kurs i WordPress