Om man följer med i designvärlden har man säkert inte missat den kritikstorm som Adobe just nu befinner sig i. Det handlar både om Adobes villkor för användargenererat innehåll och om Adobes höga priser och oflexibla prenumerationsmodell. Det här passar Affinity på att utnyttja genom att erbjuda en sex månaders gratis testperiod. Ett perfekt tillfälle att i lugn och ro testa om Affinitys programvaror kan ersätta Adobes dyrare alternativ. Adobes programvaror kan du bara testa i sju dagar.
Vad handlar kritiken om Adobe om?
Uppdaterade användarvillkor
I mars 2024 uppdaterade Adobe sina användarvillkor på ett sätt som väckte oro bland användare. Kritiker menade att villkoren var oklara och gav Adobe för breda befogenheter över användargenererat innehåll. Adobe har lovat att uppdatera villkoren för att vara tydligare och bemöta användarnas oro.
Användning av generativ AI
Adobes funktion ”Adobe Firefly” använder generativ AI för att skapa innehåll. Vissa kritiker har uttryckt oro över att denna teknik kan användas för att skapa falskt innehåll eller plagiera befintligt arbete. Adobe har försäkrat användarna om att de inte tränar generativ AI på kundinnehåll och att kunderna behåller ägandet av sitt innehåll.
Priser och prenumerationer
Adobe har också kritiserats för sina höga priser och prenumerationsmodeller. Vissa användare anser att Adobes produkter är för dyra och att prenumerationsmodellerna inte är flexibla nog. Adobe har erbjudit vissa rabatter och kampanjer för att bemöta denna kritik, men det är fortfarande en fråga som diskuteras bland användare.
Det är viktigt att notera att detta bara är några av de vanligaste kritikpunkterna mot Adobe. Det finns många andra frågor som användare har tagit upp, och det är en pågående diskussion om företagets praxis.
Amerikanska staten har stämt Adobe
Stämningen lämnades in i juni 2024 av Justitiedepartementet och Federal Trade Commission (FTC). De anklagar Adobe för att ha använt olagliga metoder för att lura kunder att teckna prenumerationer på sina programvaror. Bland annat påstår de att Adobe:
- Inte tydligt informerade kunder om villkoren för sina prenumerationer.
- Gjorde det svårt för kunder att avbryta sina prenumerationer.
- Tog ut avgifter för tidig uppsägning av prenumerationer.
Adobe har förnekat alla anklagelser och har sagt att de kommer att bekämpa stämningen. Stämningen mot Adobe är en del av en större trend av ökad granskning av teknikföretag från amerikanska myndigheter. Myndigheterna oroar sig för att dessa företag använder sin makt för att utnyttja konsumenter och särbehandla konkurrenter.
Affinitys testperiod – ett erbjudande svårt att tacka nej till
Med Adobe i blåsväder är det många som söker efter alternativ till Adobes kreativa programvaror. Affinity är ett av de bästa alternativen för ett professionellt arbetsflöde.
Har man arbetat i ett program i många år kan det kan ta tid att anpassa arbetsmetoder till nya programvaror. Därför erbjuder Affinty just nu en sex månaders gratis testperiod. På så sätt har man gott om tid på sig att se om man kan ersätta Adobes Creative Cloud med Affinitys programvaror.
Testperioden gäller även för den som tidigare testat Affinity. Så om du har provat Affinity tidigare, men av någon anledning inte köpte det, kan du ge det ett nytt försök under en längre tid. Det är också värt att nämna att den kostnadsfria provperioden inte har några begränsningar – det finns inget prenumerationskrav, ingen skyldighet att köpa vid ett senare tillfälle. Du behöver inte ens ange några kortuppgifter.
>> Här kan du registrera dig för Affinitys sex månaders testperiod
Vill du lära dig mer om Affinity-programmen?
Vi har kurser både i klassrum, lärarledda onlinekurser och distanskurser i egen takt
>> Trycksaksproduktion med Affinity Publisher grundkurs
>> Vektorgrafik med Affinity Designer grundkurs
>> Professionell bildbehandling med Affinity Photo grundkurs